Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2010

Λακκος: Οτι απέμεινε

Οι φωτο ειναι όλες απο την πάλαι ποτέ γειτονια  της Τρούμπας του Ηρακλείου, τον Λάκκο....
Απο αυτο που ειχε απέμεινει δηλαδη έως και πριν ενα χρονο
Τώρα, ενα πολτιστικό κέντρο φτιάχνετε εκεί  για να αναβαθμίσει την περιοχη σβήνοντας χωρίς αιδώ την ιστορία της συνοικιας που  "δεν ειχε αιδώ'
Μια ιστορία με μάγκες, κουτσαβάκια, ρεμπέτες και πόρνες 200 τουλαχιστον χρόνων




 

 






 




 



 

46 σχόλια:

Savvina είπε...

Πόσο λυπάμαι όταν κάτι που έχει ιστορία και το μυστήριο που κρύβει σβήνεται και στην θέση του χτίζεται ένα σύγχρονο κτίριο.
Ευτυχώς που είχες προλάβει να δείς αυτή την μαγεία που βγάζει αυτή η γειτονιά και να βγάλεις φωτογραφίες.
Σε ευχαριστώ που μας τις έδειξες.
Καλή εβδομάδα να έχεις.
Φιλιά.

Dinos-Art είπε...

Μήπως το ίδιο δεν έγινε και με τα Λαδάδικα της Θεσσαλονίκης;
Διώξαν τις veritable πόρνες και μαγκάκια και στη θέση τους ήρθαν οι κρυφές και οι κρυφοί που κουνιούνται μέσα στα φτιασιδωμένα παραδοσιακά πάλαι ποτέ μαγαζιά.
Καλημέρα.

ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΠΥΡΦΟΡΟΣ είπε...

Ζούμε στον "πολιστισμό" που σκοτώνει, φίλη Ρίκη...

Δεν μας άφησαν τίποτα για να θυμόμαστε

Άστα να πάνε...

Μέρα Καλή
με φιλιά!

Χρωματιστή είπε...

Τετοια μέρη έχουν μια μυστηριώδη,γοητευτική και αυθεντική ενέργεια κι είναι κρίμα να χάνονται.

Πάντως, Ρίκη, σόρρυ αλλά νομίζω ξέχασες κάτι.Την απάντηση στο προηγούμενο θέμα.
Καλημέρα!

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Savvina

Koριτσακι ειπες τη μαγικη λέξη: Μυστήριο!
Προφανως όμως η υλιστικη εποχή μας δεν εχει αν'αγκη απο τέτοιου ειδους συστατικα

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Dinos-Art

Α γεια σου Ντίνο!
Μα ήδη λιγο παραπάνω απο εκεί τώρα, εχει ξεκινησει η νυχτερινη πιατσα

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΠΥΡΦΟΡΟΣ
Ως πότε ομως θα βρισκει να σκοτωνει μωρε Πυρφόρα;
Δεν αφησαν και τίποτα ορθιο

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Χρωματιστή

Για δικους μου λόγους, δεν ηθελα να δώσω την προσωπικη μου απάντηση
Ισως και να ήθελα μονο να μάθω τη γνωμη των άλλων, παιζει κι αυτο
Κατ΄ εξαίρεση όμως,έστω και μισα, απάντησα σε σένα, μπορεις να το δεις

ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΠΥΡΦΟΡΟΣ είπε...

Φίλη μου,

εδώ στον πολιτισμό μας εμπορεύονται ψυχές
τι να λέμε για τα κτήρια;...

Και καταλαβαίνεις καλά εσύ τι λέω...
Είμαστε για κλάματα...

Σε φιλώ ξανά

Ευρύνοος είπε...

Αχ βρε Ρίκη..
είμαστε αναλώσιμο υλικό χωρίς να ερωτηθούμε όλοι..

φοβάμαι όλα αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς εμένα είπε ο μεγάλος..

έτσι κι αυτά..
χάνονται όπως τόσα παλιά επαγγέλματα..
ο τσαγκάρης, ο ράφτης, η κυριούλα που καρικώνει κάλτσες..
όλα φαστ φουντ..
σαν την ζωή..

καλησπέρα..

nikos είπε...

Τα αποτελέσματα της πολιτισμένης κοινωνίας μας........

Την καλημέρα μου!!!!!!!!!

ΞΗΜΕΡΑΚΗΣ ΦΑΝΗΣ είπε...

Συγνώμη δεν κατάλαβα
τι έπρεπε να γίνει;
Νομίζω ότι όρθιο
πράμα δεν έχει μείνει.

Να ξαναχτίσει ο δήμαρχος
όλα τα γκρεμισμένα;
Και ν΄αναστήσει γειτονιές
όπως τα περασμένα;

Είναι ο νόμος της ζωής,
το κάθε τι πεθαίνει
και μια γλυκιά ανάμνηση
σε κάποιους ίσως μένει.

librarian είπε...

Επ επ... βιβλία βλέπω!
Τίνος είσαι εσύ βρε;;;
Καλώς σε βρήκα!

erifili είπε...

Ρίκυ μου, ο χρόνος μπορεί για τις πληγές να είναι γιατρός, μα για τα κτίρια είναι εχθρός.Και όταν οι ιδιοκτήτες τα εγκαταλείπουν, είναι φθοροποιός.Εδώ έχουμε αφήσει και έχουν καταστραφεί αρχαία μνημεία, μία συνοικία θα σώζαμε.Δυστυχώς.΄Εχεις πάει στο εξωτερικό?Είδες τι κάνουν για τα αξιοθέατά τους?Τα αξιοποιούν.Εμείς τα καταστρέφουμε.Πλαστικό,καμένη γή και σκουπίδια θα αφήσουμε κληρονομιά στα παιδιά μας.Ξέχασα, και άφθονο μπετό.

george-zampiakis είπε...

Δυστηχώς ότι κλασσικό κτήριο υπάρχει πανε και το γκρεμνίζουν και στην θέση του υψώνονται κατι αμοραλιστικά "μοντέρνα"κτήρια που δεν δένουν καθόλου με το τοπίο.Καλημέρα απο τα Χανιά.

Βάσσια είπε...

Ρίκη, αυτή η παρακμή πόσο πικραίνει.

Μέσα από τις φωτογραφίες σου, "αναβίωσε" τρόπον τινά η Λάκκα, αφού όπως φαίνεται άλλον τρόπο δεν έχει.

Καλό απόγευμα

Η τρελή είπε...

Αυτή η "αναβάθμιση" τουλάχιστον θα κρατήσει στοιχεία της ιστορίας της περιοχής?
Πολύ ωραίες οι φωτογραφίες Ρίκη, κράτα τις αρχείο γιατί....ποτέ δεν ξέρεις!
Τα φιλιά μου

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΠΥΡΦΟΡΟΣ


Ναι, καταλαβαίνω τι λες Πυρφόρα μου..
Για κλάματα ομως ειναι "αυτοι¨" οχι εμεις

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Ευρύνοος

Όλα φαστ φουντ φίλε μου, όλα δυστυχως.
Ακόμα και η πορνεία...
Ειχα την τύχη, λόγω δουλειας να μάθω κάποια πράγματα γι αυτη τη συνοικια-το εψαξα δηλαδη δεν μου δόθηκε στο πιάτο, κι ακομα και οι πουτάνες εκείνης της εποχής ήταν διαφορετικές

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

nikos


Εχεις και τη δικη μου καλησπέρα Νικόλα

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

ΞΗΜΕΡΑΚΗΣ ΦΑΝΗΣ

Αυτο που έπρεπε να γίνουν σύντεκνε ήταν να προλάβουν
Οταν βεβαια τα παράτησαν στη μοιρα τους κι εγιναν ολα χαλασματα-υποθετω θα ξερεις εσυ- ε μετά ηταν αργα πια

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

librarian

Καλα μιλάμε εσκασα στα γέλια διαβαζοντας το σχολιο σου
Ξερεις τι μου θυμησες
Το πατέρα της νυφης μου που μολις δει κάποιον τον ρωτα
ελόγου σου τίνος εισαι;
Εγώ λοιπον ειμαι μεγάλη απο τα θηλυκά του μακαριτη του Ματαλλιώκωστα, αν εχεις ακουστα;
χα χα


Φιλια και καλώσορισες,
σε λιγο θα περάσω για επίσκεψη κι απο σενα

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

george-zampiakis

Καλησπέρα απο το Ηράκλειο πατριώτη!

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Η τρελή

Μπαααα
Μα αν κρατουσε στοιχεία ή χρώμα δεν το κουβεντιάζαμε
Τιποτα δεν κρατά λεμε
Κι εγω ισα που πρόλαβα κι εβγαλα τις φωτο....

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Βάσσια

Αναβιώνει μεσα απο 5 φωτο βρε Βάσσια;
Και μιλάμε για μεγάλη ιστορία ειδικα στο χωρο του ρεμπέτικου τραγουδιου!
Πολλοι μεγάλοι ρεμπέτες απο εκει ξεκίνησαν

D.Angel είπε...

Δεν τα μπορώ αυτά βρε Ρίκη μου!
Στην αρχή θλίβομαι και μετά εκνευρίζομαι που ζούμε σ έναν τόπο αδιαφορο!Φιλιά πολλά γλυκιά μου!


Υ.γ Οσο για το ταττοο σου απάντησα "εκεί"

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Πού είναι αυτή η περιοχή;
Κοντά στον τάφο του Καζαντζάκη, ή στο λιμάνι;

Velvet2 είπε...

Είναι θλιβερό να διαβάζω
Τους ευαίσθητους κατά αλλά μπλογκερ
Καλά οι γυναίκες δεν γνωρίζουν τι σημαίνει μπουρδελο
Που θαπρεπε κι αυτές
Αλλά οι άνδρες
Να μιλούν σαν γεροπορνοι
Νοσταλγοί μια άλλης εποχής
Για τα μισογκρεμισμένα ερείπια
Τους τοίχους και τα πατώματα
Την ατμόσφαιρα των αποχωρητηρίων
Γιατί αποχωρητήρια είναι

Εκεί που συνυπήρχε μαζί η αθλιότητα
Με τον εξευτελισμό της ανθρώπινης ζωής
Εκεί που ξεπουλιόταν οι γυναικείες ψυχές για ένα κομμάτι ψωμι

Γιατί πορνεία είναι βιασμός
Ψυχικός και σωματικός
Και τα μπουρδελα χώροι νομιμοποίησης του βιασμού

Αφού θέλετε να διατηρηθούν αυτοί οι χώροι, αξιολυπητοι νοσταλγοί της δουλοκτησίας
Τουλάχιστον να γραφτεί με μεγάλα γράμματα στην είσοδο

"Κάτεργο ανθρώπινης εξαθλίωσης"

Τι αλλο να πω
μονο ντρεπομαι....

phlou...flis είπε...

Καθε πόλη που σέβεται τους κατοίκους της έχει και τη δική της Τρούμπα. Μα το Δία, έναν εξωραισμό τον ήθελε, κοιτώντας τις φωτογραφίες σου!!

kastrini είπε...

Να πω την αληθεια Ρικη, δεν την θυμαμαι και αλλιως αυτη την περιοχη..
Εχω ακουσει ομως απειρες ιστοριες..

Καλησπερα..

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

D.Angel

Αγγέλα, μπήκε λογοκρισια στο ποστ οποτε ασε καλυτερα
χα χα
Πλάκα κανω
Αυτοι που αδιαφορουν για τα χαμαιτυπεία, αδιαφορουν για τα πάντα φιλη μου

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Ασκαρδαμυκτί

Βλεπω ξέρεις καλα απο Ηράκλειο
Θα σου απαντουσα μονολεκτικα, αλλα ετσι οπως εγιναν τώρα διαβασε παρακατω αν θες

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Velvet2

Δεν ειχα σκοπο να μακρυνω την ανάρτηση, πιστευα οτι οι περισσοτεροι τουλάχιστον θα καταλάβαιναν οτι δεν αναφέρομαι στο επάγγελμα της πορνειας αλλα στην ιστορια ενος τόπου που οσο και να παραβλέψεις, όσο και να κλεισεις τα μάτια, δεν θα καταφέρεις να την κάνεις ανύπαρκτη
Επειδή ομως αναφέρεσαι προφανώς σ΄εμενα, αφου δικο μου ειναι το ποστ και στο δικο μοτ μπλογκ υπάρχει, οριστε
Διαβασε αν δεν βαριέσαι σε τι αναφέρομα και πες μου αν, οι ντοπιοι τουλάχιστον που γνώριζαν, έπρεπε να διατηρησουν τις μνημες του χώρου
Βλεπεις φίλε, ακόμα και οι
παράγκες και τα χαμόσπιτα αφήνουν ίχνη.....



Βλεπω ομως πως δεν το παιρνει και θα στο στειλω σε δυο δόσεις

Σερτουρνά, Βουλισμένη Βρύση, ή Λάκκος


Το διάταγμα «Περί χαμαιτυπείων ,
Οθωμανικοί και χριστιανικοί οίκοι ανοχής.

Η πρώτη προσπάθεια για την δημιουργία μιας κλειστής κι απομονωμένης κοινωνίας πορνείων στο Ηράκλειο χρονολογείται από το 1897 ενώ ως τότε γραπτές πηγές βεβαιώνουν πως υπήρχαν μεμονωμένες οικίες σε διάφορα σημεία της πόλης που χρησιμοποιούνταν ως οίκοι ανοχής.
Έκτοτε, σύμφωνα με άρθρο του δημοσιογράφου Άρη Χατζηδάκη, ιερόδουλες εγκαταστάθηκαν στη περιοχή «Κλέφτικο σοκάκι» στις νοτιοδυτικές παρυφές του ενετικού λιμανιού , γύρω δηλαδή από το σημείο που βρίσκεται σήμερα η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου.
Η λειτουργία όμως πορνείων στη συγκεκριμένη περιοχή, των οποίων η ύπαρξη μάλιστα μνημονεύεται και από τον ιστοριοδίφη Νικόλαο Σταυρινίδη, χρονολογείται μόνο έως το 1899 καθώς τα συνεχή κρούσματα κλοπών κι ο κοσμοπολίτικος χαραχτήρας του χώρου του λιμανιού πλησίον του οποίου βρίσκονταν οι συνοικίες Βεζίρ Τσαρσί και Κουτάλα ( η συνοικία Βεζίρ Τσαρσί βρισκόταν γύρω από το «Βεζίρ Τζαμί», σημερινή εκκλησία του Αγίου Τίτου και η Κουτάλα γύρω από το Μπεντενάκι) με επιφανείς οικογένειες ευπόρων αστών και λογίων, δημιούργησαν σύντομα την ανάγκη της μετεγκατάστασης των χαμαιτυπείων σε ακόμα πιο απόκεντρες περιοχές.
Βάσει τούτων των δεδομένων μετά το 1900, κατά την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας, μια παρασιτική κοινωνία αγοραίου έρωτα αρχίζει σιγά σιγά να δημιουργείται στη συνοικία Λάκκος της πόλη του Ηρακλείου με το διάταγμα «Περί χαμαιτυπείων» που προέβλεπε την απομόνωση των πορνείων σε χώρους εντελώς απρόσιτους «εις κεντρικούς περιπάτους..»
Ανάλογη ήταν και η στρατηγική που χρησιμοποίησαν οι αρχές της πόλης και στο ζήτημα των Οθωμανικών χαμαιτυπείων τα οποία είχαν περιοριστεί στις βόρειες παρυφές της συνοικίας Κιζίλ Τάμπια, ( σημερινή Αγία Τριάδα ) περιοχή κι αυτή απομακρυσμένη από το διοικητικό κέντρο συνάμα όμως και στιγματισμένη από τα χρόνια ακόμα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας αφού εκεί, από παλιά έως και τις αρχές του περασμένου αιώνα, λειτουργούσαν κατ΄ αποκλειστικότητα τα μουσουλμανικά πορνεία με Τουρκάλες ιερόδουλες που πρόσφεραν υπηρεσίες αγοραίου έρωτα αποκλειστικά σε ομόθρησκους τους .
Σύμφωνα όμως με διασταυρωμένες προφορικές μαρτυρίες, επιβεβαιώνεται πως στη Κιζίλ Τάμπια εξακολούθησαν να λειτουργούν αρκετά από αυτά τα πορνεία ακόμα και μετά την αποχώρηση των Μουσουλμάνων.
Η συγκέντρωση και η λειτουργία των πορνείων στις δυο προαναφερθείσες συνοικίες στη πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα, διαφαίνεται καθαρά σε επίσημα κείμενα όπου δημοσιεύονται ονόματα ιεροδούλων, σε σχετική αστυνομική διαταγή μάλιστα που αφορά τους χώρους αλλά ιδιαίτερα το χώρο της Κιζίλ Τάμπια, υπάρχει επιπλέον ειδική αναφορά για την κακοήθη ψυχαγωγική διασκέδαση που πρόσφεραν κάποιοι καφενέδες (τεκέδες) και οι οποίοι σε δημόσια έγγραφα των αρχών του περασμένου αιώνα συγκαταλέγονται στην κατηγορία των λαϊκών θεαμάτων στις εφημερίδες δε της ίδιας περιόδου κατονομάζονται ως «καφέ αμάν» και «καφέ σαντάν» και από τοπικούς αρθρογράφους γίνονται αλλεπάλληλες προτροπές για το κλείσιμο τους.

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Velvet



Λάκκος, η Τρούμπα του Ηρακλείου
Το αρτισύστατο λοιπόν καθεστώς της Κρητικής Πολιτείας επιχειρεί την πλέον αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος της πορνείας που μετά την εγκαθίδρυση των Μεγάλων Δυνάμεων στο νησί είχε διογκωθεί με τον ερχομό εκατοντάδων γυναικών «ελευθερίων ηθών» από μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου και της ευρύτερης ανατολικομεσογειακής περιοχής.
Γυναίκες αγοραίου έρωτα διαφόρων εθνικοτήτων όπως Τουρκάλες, Εβραίες, Γαλλίδες, Ιταλίδες, και φυσικά Ελληνίδες, κατακλύζουν τις πόλεις της Κρήτης, με την εγκατάσταση όμως των πορνείων των ιεροδούλων του χριστιανικού θρησκεύματος στη συνοικία «Λάκκος» καθώς και την απόλυτη εφαρμογή των αρχών του διατάγματος «Περί χαμαιτυπείων» συντελείται η άμεση κάθαρση της υπόλοιπης πόλης από άτομα παρασιτικής υπόστασης και ο βαθμιαίως σχηματισμός μιας ντόπιας μικροκοινωνίας πορνείων, όμοια με εκείνης της Τρούμπας του Πειραιά και της Μπάρας στη Θεσσαλονίκη, δεν αργεί να ολοκληρωθεί.
Ο χώρος που επιλέχθηκε για να μεταμορφωθεί σε « Τρούμπα του Ηρακλείου» υπήρξε μια γειτονιά πλούσιας μεν προφορικής παράδοσης χαμηλής όμως ανάπτυξης της εγγράμματης παιδείας κι ήταν μια μικρή απόκεντρη συνοικία στις νοτιοδυτικές παρυφές της πόλης, κοντά στο τμήμα των ενετικών τειχών που βρίσκεται η πύλη Βηθλεέμ (Καρανλίκ Καπί- Σκοτεινή Πύλη) και το φρούριο Baluardo Martinengo. Σε επίσημα έγγραφα των αρχών του αιώνα αναφέρεται επίσης με την ονομασία Σερτουρνά,( που προέρχεται από το ομώνυμο Τζαμί το οποίο στα πρώτα χρόνια της Τουρκοκρατίας είχε κατασκευάσει εκεί ο Σερτουρνά Ιμπραχήμ Αγάς) και σπανιότερα ως Βουλισμένη Βρύση και Λάκκος
Η επιλογή της εγκαθίδρυσης των πορνείων στη συγκεκριμένη γειτονιά και η ανάδειξη της ως ιδιαίτερα φημισμένης από τη Κιζίλ Τάμπια, ευνοήθηκε ποικιλοτρόπως:
Πρώτον από τη θέση της κοντά στα στρατόπεδα των Άγγλων που για ευνόητους λόγους επιθυμούσαν τη γειτνίαση αυτή και δεύτερον επειδή, κατά πως προέβλεπε το Διάταγμα « Περί χαμαιτυπείων», η περιοχή ήταν απομακρυσμένη από πολυσύχναστα και δημόσια κτίρια με μόνη εξαίρεση το Πανάνειο Νοσοκομείο και τα δυο παραρτήματα του, των μολυσματικών νοσημάτων και των συφιλιδικών γυναικών..
Ένας άλλος επίσης λόγος που προστέθηκε στα κριτήρια της επιλογής , κι ίσως ο σημαντικότερος, είναι πως η συνοικία ανέκαθεν υπήρξε υποβαθμισμένη αφού στα όρια της υπήρχαν από παλιά σπίτια μουσουλμάνων νταήδων που εκ των υστέρων μετατράπηκαν σε οίκους ανοχής εφόσον βέβαια εκείνοι εγκατέλειψαν το νησί μετά τη σφαγή της 25ης Αυγούστου 1898 .
Έως και το 1905 πάντως η πλειοψηφία των νόμιμων πορνείων είχε συγκεντρωθεί στη συνοικία του Λάκκου ενώ τα λιγοστά, αριστοκρατικά πορνεία, βρίσκονταν και αυτά συγκεντρωμένα γύρω του , στις συνοικίες Πηγάιδα και Περβόλα.
Με την ανταλλαγή των πληθυσμών του 1923, ο Λάκκος κατοικείται πλέον αποκλειστικά από Χριστιανούς, γηγενείς και πρόσφυγες , από διηγήσεις ηλικιωμένων Λακκουδιανών υπολογίζεται πως οι κάτοικοι της δεν ξεπερνούν τα 300- 400 άτομα ενώ στη μοναδική απογραφή ιεροδούλων που υπάρχει κι είναι του 1900, αναφέρονται 68 «δηλωμένες» γυναίκες στη πόλη του Ηρακλείου, εκ των οποίων οι περισσότερες εργάζονταν και ζούσαν στο Λάκκο.
Το 1940 είναι σημείο σημαντικής καμπής στη πορεία μετασχηματισμού του Λάκκου καθώς στη μάχη της Κρήτης το Ηράκλειο βομβαρδίζεται από τους Γερμανούς, τα πορνεία σχεδόν όλα καταστρέφονται , ο χώρος αποδιοργανώνεται και οι περισσότερες από τις πόρνες μεταφέρονται σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης όπου και χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες του Γ΄ Ράιχ.
Η συνοικία με τις ειδικές λειτουργίες της επανασυγκροτείται ξανά στη μετακατοχική περίοδο χωρίς όμως ποτέ ως το 1960, χρονιά κατά την οποία απομακρύνθηκαν οριστικά τα πορνεία από το Λάκκο, να αποκτήσει ξανά την αλλοτινή αίγλη του.
Ο μεσοπόλεμος υπήρξε η τελευταία περίοδος ακμής της μικροκοινωνίας του Λάκκου!

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Velvet

-------------
Ζωντανές μνήμες από τα πορνεία
«Σήμερα, αρκετές δεκαετίες μετά, η άνθηση αυτού του παρασιτικού κόσμου έχει σκεπαστεί από ένα πέπλο λήθης καθώς τέτοιες καταστάσεις η επίσημη ιστορία τις αγνοεί μια κι οι παράγκες και τα χαμόσπιτα δεν αφήνουν ίχνη. Στο χώρο της πόλης οι οικιστές τους μεταστεγάζονται, στην ιστορία αποσιωπούνται..» (Λίλα Λεοντιάδου, 1989.)
Κι αν οι περισσότερες βέβαια από τις ιερόδουλες εκείνης της εποχής έχουν πλέον πεθάνει ή έχουν μετοικήσει αφού στο σύστημα της πορνείας η γεωγραφική περιπλάνηση των γυναικών του αγοραίου έρωτα ήταν πρακτική συνηθισμένη, αυτό δεν σημαίνει πως χάθηκαν όλους διόλου τα λιγοστά έστω ίχνη που απόμειναν και τα οποία αφορούν και ενδιαφέρουν τους ρέκτες της ανεπίσημης ιστορίας.
Με την απομάκρυνση των πορνείων από το Λάκκο, το αρχαιότερο επάγγελμα του κόσμου φυσικά δεν σταμάτησε, εξακολουθεί, και λογικά θα εξακολουθεί εσαεί να υφίσταται στη πόλη του Ηρακλείου, όπως και σε κάθε πόλη βεβαίως, μόνο που οι λειτουργίες του δεν προσφέρονται πλέον συγκεντρωμένες αλλά σε διάσπαρτα χωροταξικά σημεία όπως ακριβώς και πριν γίνει η μεταφορά των πορνείων στη περίφημη συνοικία το 1900.
Στα Λαδάδικα της Κεντρικής αγοράς λοιπόν υπάρχει ένας οίκος ανοχής, στα Δερμιτζίδικα τρεις, δύο πλησίον της παλιάς Λαχαναγοράς, ένας στη συνοικία των Δειλινών, ένας στη Χανιόπορτα και ένας στην αρχή της 25ης Αυγούστου που προφανώς επιμένει ακόμα να επιβεβαιώνει την εποχή που η περιοχή ονομάζονταν «Κλέφτικο σοκάκι» και με μια άλλη δόξα και ισχύ κρατούσε τις πόρνες συγκεντρωμένες γύρω από το δικό του, αμαρτωλό κόσμο.
Περί δόξας και ισχύς όμως δεν ομολογούν μόνο τα άψυχα. Το γεγονός ότι όντως κι αυτή ακόμα η έννοια της πορνείας , μέσα στο ανομολόγητο πλαίσιο της, όντως διατηρούσε κάποτε μια αίγλη, το ομολογούν με τις ζωντανές μνήμες τους και κάποιοι άνθρωποι που αν και λίγοι, εν τούτοις εξακολουθούν ακόμα να υπάρχουν στη ζωή:
--------------------

κτλ κτλ κτλ Βελβετ

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

phlou...flis
Καθε πόλη που σέβεται τους κατοίκους της έχει και τη δική της Τρούμπα.


Λες ε;;;;

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

kastrini

Ουτε κι εγω τη θυμαμαι βρε Καστρινη, αλλα να
ευκαιρία να μάθεις
Διαβασε

zeidoron είπε...

Φοβερή ανάρτηση Ρίκη αλλά υπό μορφήν σχολίων!Αν δεν σε τσιγκλούσαν δηλαδή δεν θα μαθαίναμε μια ιστορία 200 χρόνων;
Θα ήθελα να σημειώσω ότι είναι άλλο πράγμα η ιστορία ενός τόπου κι άλλο πράγμα η πορνεία και οι ιέρειες του αγοραίου έρωτα!

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

zeidoron

Bρε Ζει, δεν θελω να κουράζω με μεγάλες αναρτήσεις και προσπαθω οτο το δυνατον πιο συνοπτικα να δώσω στον άλλο να καταλάβει εκεινο που πρέπει, την ουσια δηλαδη
Και στη συγκεκριμενη αναρτηση θεωρησα περιττο να δευκρινήσω οτι δεν υμνω τον αγοραίο ερωτα, αλλα την ιστορία ενος τοπου όποια κι αν ειναι αυτη
Κι ολα τα σημεια μιας πολης γραφουν ιστορία
Και ιστορία, ειτε το θέλουμε ειτε οχι, ειναι κι αυτη που δεν μας αρέσει

Velvet2 είπε...

Στην ανάρτηση έγραψες
σβήνοντας χωρίς αιδώ την ιστορία της συνοικιας που "δεν ειχε αιδώ'
Κι αυτό μου φτάνει
Το σχόλιο μου δεν απευθυνόταν σε σένα…
Αλλα σ αυτούς που δεν έχουν "αιδω"
Και νομίζουν ότι πορνείο σημαίνει χώρος μαγείας
Και όχι κάτεργο

Κι εγώ για την ιστορία ενός τόπου μίλησα και των κατοίκων του
Που αντί να κλείνουν τα μάτια
Πρεπει να ντρεπονται
Και φυσικά να διατηρήσουν τις μνήμες του χώρου
Και να εξηγήσουν στους ευυπόληπτους πολίτες
Ότι σ αυτά τα "κάτεργα"
αγόραζαν και βίαζαν ανθρώπους


Θενκς για τις πληροφορίες

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Velvet2

Μα δεν νομιζω οτι κανεις ταχθηκε υπες της πορνειας Βελβετ
Κι απ οτι ειδες, και δε στο εστειλα ολο το κειμενο, υπήρχαν πολλοι λόγοι για να διαφυλαχθει ολη αυτη η συνοικια

Velvet2 είπε...

Όταν αναφερουν...
Για μαγευτικούς και γοητευτικούς χώρους
Στα λαδάδικα έφυγαν οι βεριταμπλ
Για τα επαγγέλματα που χάνονται
Να αναστηθούν γειτονιές όπως τα περασμένα
Να γίνουν αξιοθέατα όπως στο εξωτερικό
Για κατι ¨αμοραλιστικα’ μοντέρνα κτίρια
Πολύ ωραίες φωτογραφίες…

Μα είναι δυνατόν να μιλάμε για μαγευτικούς χώρους
και αξιοθέατα

Μάλλον εγώ δεν διαβάζω καλά τότε
Ζητώ συγγνώμη
Δεν θα επαναληφτεί

Ευρύνοος είπε...

Η κουλαμάρα και η ανοησία σε όλο της το μεγαλείο..

ποιός εξυμνεί την πορνεία σε ανώτερη αξία;

βέλβετ σε ανακαλώ στην τάξη..
"γεροπορνοι" και άλλα τέτοια χαριτωμένα, δέν μου κάνουν..
όταν βρίσκεσαι σε δημόσια συζήτηση οφείλεις να είσαι κόσμιος..
όταν έκανα αναφορά σε "επαγγέλματα που χάνονται" αναφερόμουν στην ατμόσφαιρα που περιλάμβανε τους ρεμπέτες, τα κουτσαβάκια ή μάγκες, τις πόρνες και όλο τον τότε υπόκοσμο..
αν είναι, πρέπει να καταδικάσουμε και την ταινία "κόκκινα φανάρια" που έδειχνε τέτοια ατμόσφαιρα..
αν κάτι δέν καταλαβαίνεις δέν είναι κακό να λές την γνώμη σου αλλά χωρίς χαρακτηρισμούς..

άλλωστε η πορνεία είναι το αρχαιότερο επάγγελμα και δέν κινδύνεψε ποτέ με εξαφάνιση.. οπότε όπως καταλαβαίνεις-άν καταλαβαίνεις-δέν αναφερόμουν για το επάγγελμα αυτό προφανώς..
άν δέν βλέπεις "μαγεία" και "ατμόσφαιρα" σε τέτοιες γειτονιές, δέν φταίνε οι άλλοι να δέχονται χαρακτηρισμούς..
εδώ υποτίθεται, λέμε ελεύθερα την γνώμη μας αλλά χωρίς να προσβάλουμε..
ελπίζω να έγινα κατανοητός..

κατα τα άλλα, ο πουριτανισμός και η υποκρισία εν έτει 2010 καλά κρατεί..
κλείστε τα μάτια.. δεν υπάρχουν.. όλα καλά..
αλλά έτσι ήταν πάντα οι Νεοέλληνες..
όσο δέν μας ξέρει ο άλλος και όσο δέν μας βλέπει, μπορούμε να λέμε ό,τι θέλουμε..

καληνύχτα σας..

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Ευρυνοε

Βελβετ


Εγω προτείνω να λήξει το θεμα εδω, οτι ειπωθηκε , ειπωθηκε.

Στελιος Σταυρουλάκης είπε...

Καλή σου μέρα Ρίκη
Ο Λάκκος, χωνευτήριο άλλωτε των ανθρώπινων παθών... σήμερα χωνευτήριο της ιστορίας μιας εποχής για την οποία, ίσως κάποιοι να ντρέπονται που γράφτηκε....

Ρίκη Ματαλλιωτάκη είπε...

Στελιος Σταυρουλάκης

Αν το κλεισιμο των ματιών αλλαζε την πραγματικότητα, θα περπατουσαμε με τα μάτια κλειστα ολοι φίλε μου